برای خرید فرش به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

21 فروردین 1397

نکات خرید فرش در هنگام خرید فرش از هرگونه ملاحظه کاری و یا به زبان عامیانه خجالت کشیدن پرهیز کنید و تا حد امکان تمامی فرش های نمایشگاه را بازدید کنید تا بتوانید فرش مورد دلخواه و باب میل خود را انتخاب کنید تا بیشترین همخوانی را با دکوراسیون منزلتان داشته باشد.حتی المقدور از مکانهای معتبر خرید انجام دهید تا بتوانید فرش با کیفیت خریداری کنید و اطمینان کافی نسبت به خرید خود داشته باشید.

برای خرید فرش به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

در مقاله ای دیگر ذکر شده هر فرشی برای کجا مناسب است؟

نکات خرید فرش

در هنگام خرید فرش یا سجاده فرش از هرگونه ملاحظه کاری و یا به زبان عامیانه خجالت کشیدن پرهیز کنید و تا حد امکان تمامی فرش های نمایشگاه را بازدید کنید تا بتوانید فرش مورد دلخواه و باب میل خود را انتخاب کنید تا بیشترین همخوانی را با دکوراسیون منزلتان داشته باشد.حتی المقدور از مکانهای معتبر خرید انجام دهید تا بتوانید فرش با کیفیت خریداری کنید و اطمینان کافی نسبت به خرید خود داشته باشید. 

طرح و ابعاد فرش خریداری شده

طرح و ابعاد فرش یکی از کلیدی ترین نکات در خرید فرش می باشد.بنابراین باید فرشی را انتخاب کنید که با ابعاد دکوراسیون منزلتان هماهنگ باشد و خود فرش هم از نظر ابعاد تقارن داشته باشد ، یعنی هر دو عرض فرش و هر دو طول فرش با هم برابر باشند.(البته 1 یا 1.5 سانت محسوب نمی شود.)

فرش خریداری شده حتما باید تقارن رنگ داشته باشد یعنی رنگ های نابجا در بافت آن به کار نرفته باشد و گل های متقارن  از لحاظ رنگ بندی یکسان باشند.همچنین رنگ فرش انتخاب شده باید با دکوراسیون منزلتان همخوانی داشته باشد.

یکی از عوامل تاثیر گذار در کیفیت ، فرش نخ های استفاده شده در بافت فرش است.همچنین رنگ های به کار رفته باید ثبات رنگ داشته باشند و رنگ های یکسانی در همه جای فرش وجود داشته باشد ، به عبارت دیگر باید دو رنگی در فرش وجود نداشته باشد.

فرش را باید از نظر کیفیت پرزهای آن نیز مورد بررسی قرار داد.پرز فرش باید با دوام، درخشان و انعطاف پذیر باشد.فرش های با پرز نرم نسبت به فرش های با پرز ضخیم دوام کمتری دارند و همچنین تمایل بیشتری به جذب گرد و غبار دارند.همچنین فرش های با پرز خشن سخت تمیز می شوند.

برای بررسی بافت فرش باید آگاهی کامل از تراکم و شانه و تعداد گره داشته باشیم.این خود یکی از دلایل خرید فرش از مکان ها و فروشگاه های معتبر می باشد.

دقت در رفو شدگی و پوسیدگی (کپک زدگی فرش )

یکی از نکاتی که هنگام خرید فرش باید به آن توجه ویژه ای داشت رفو شدگی و پوسیدگی فرش است.با مشاهده پشت فرش میتوان پوسیدگی و رفوشدگی فرش را مشاهده کرد و با نگاه دقیق تر به پشت فرش میتوان محل های رفو شده را یافت یعنی مکانهایی که سوزن در آن رفته با نگاه دقیق تر پیداست.

هماهنگی با دکوراسیون

توجه به برخی پارامترها در انتخاب فرش و دکوراسیون منزل نشانگر ذوق و سلیقه مشتری می باشد و همچنین باعث افزایش دوام محصول خریداری شده می گردد.

رنگ و طرح فرش یکی از عوامل تاثیر گذار می باشد.مثلا فرش های ابریشم بافت ، فرش های کم دوام ، فرش های عتیقه و ترجیحا فرش هایی با رنگ بندی روشن را نباید در محل های پر رفت و آمد منزل و اتاق های کودکان استفاده کرد.

مکان فرش را باید به گونه ای انتخاب کرد که تا حد امکان از قرار گیری پایه های مبل و میز روی آن خودداری شود و اگر ناخواسته این اتفاق افتاد هر چند هفته یکبار فرش را بچرخانید تا فشار پایه ها فقط یک جا نباشد.

مقاله مرتبط:

ایا خرید از اینترنت امن میباشد؟