خصوصیات فرش دستباف

31 شهریور 1398

فرش دستباف بافته ی دست هنرمند زنان و مردان سرزمین پارسی است که با الهام از طبیعت و آثار فاخر اسلامی و ایرانی و اساطیری نقش زده شده و با بهترین الیاف به دست امده از دامان طبیعت بافته میشود . فرش دستباف در سایز های مختلف و نوع های متفاوت بافته میشود .

خصوصیات فرش دستباف

خصوصیات فرش دستباف

فرش دستبافت که با بهترین الیاف بدست آمده از طبیعت و با بهره‌گیری از آثار ارزشمند اسلامی و ایرانی و اساطیری و الهام از طبیعت بافته می‌شود، بافته‌ی دست زنان و مردان سرزمین پارسی است.

فرش دستباف در سایزهای مختلف و نوع‌های متفاوت بافته می‌شود .

اگر چه فرش سجاده‌ای امروزه به صورت ماشینی و انبوه برای مساجد تولید می گردد. اما در گذشته سجاده فرش‌ها به صورت دستباف بافته می‌شد و به فروش می‌رسید.

 

خصوصیت‌های فرش دستباف

  • فرش و سجاده فرش دستباف درخشش خاصی دارد و این ویژگی به خاطر الیاف طبیعی و رنگ پذیری است که در بافت سجاده فرش به کار رفته است.
  • فرش و سجاده فرش دستباف در مقایسه با فرش‌های ماشینی پرزهای درخشان‌تری دارد و بسیار انعطاف‌پذیر است.

نکته: در هنگام خرید فرش‌های دستباف به پرزهای آن دقت کنید، چراکه ممکن است پرزهای فرش دستباف را با جوهر رنگ کرده باشند و سر پرزها با قسمت انتهایی آن متفاوت باشد، در نتیجه امکان پس دادن رنگ وجود دارد.

  • فرش و سجاده فرش دستباف ایرانی از قدیم تا به حال طرفداران ایرانی و خارجی زیادی داشته و چشم همگان محو زیبایی آن می‌شده است.
  • فرش و سجاده فرش دستباف در مقایسه با فرش و سجاده فرش ماشینی اثری ارزشمند و هنری است که رازش هنری و معنوی بالایی دارد و با گذشت زمان بر این ارزش افزوده می‌شود.
  • فرش و سجاده فرش دستباف چون توسط انسان بافته می‌شود ممکن است در اندازه آن نسبت به مرکز اختلافی در حدود چند سانتی وجود داشته باشد که با پرداخت با دستگاه این عیب رفع می‌شود.
  • هنگام بافت فرش دستباف ممکن است رنگ بافنده تمام شود و رنگی که تهیه می‌کند با رنگ قبلی متفاوت باشد در نتیجه از نظر رنگ نیمه فرش با نیمه دیگر متفاوت باشد. همچنین ممکن است جایی از نقشه طرح ناتمام و ناقص بماند.

نکته: هنگام خرید فرش دستباف دقت کنید که تفاوت در طرح، اندازه و رنگ دیده نشود و رنگ ها در تمام فرش یکدست باشد. برای این کار هنگام خرید فرش را در نور طبیعی بررسی کنید و این نکته را مد نظر قرار دهید. همچنین موضوع دیگری که در خرید فرش دستباف باید دقت کرد این است که موقع خرید یک دستمال نمدار بردارید و روی فرش بکشید اگر دستمال رنگی شد نشان دهنده این است که الیاف فرش طبیعی رنگ نشده است و اگر رنگ نداد این فرش از الیاف مرغوب تهیه شده است.

مهمترین و برجسته ترین ویژگی ممتازی که در مورد فرش و سجاده فرش وجود دارد:

  • سجاده فرش و فرش دستباف در میان کفپوش‌ها، تنها فرشی است که که در اثر پا خوردگی و رفت و امد بر روی آن و نور خورشید و شست و شو زیبایی وکیفیت اش را از دست نمی دهد بلکه به زیبایی و کیفیت و درخشش آن افزوده می گردد. ذو هرگز چیزی از جذابیت‌های چشم نواز آن کسر نمی شود.
  • فرش و سجاده فرش دستبافت در تابستان سرد و در زمستان گرم می‌باشد. اما به دلیل اینکه فرش ماشینی از مواد پلاستیکی و نفتی به وجود آمده این خاصیت را ندارد.
  • الیاف سجاده فرش و فرش و سجاده فرش دستباف به دلیل اینکه با الیاف طبیعی مرغوب تهیه می‌شود باعث حساسیت‌های پوستی و بیماری‌های حساسیت‌زا نمی‌شود.
  • طرح‌ها و رنگ‌های متنوع فرش دستباف آرامش روحی و روانی شما را تامین و موجبات لذت بردن در زندگی را برای شما فراهم می نماید که این خود از ویژگی های یک فرش دستباف است. شما می‌توانید از میان هزاران طرح و نقشه رایج در فرش دستباف ایرانی و با رنگبندی‌های بسیار متنوع آنچه را که باب طبع شماست و از دیدن آن لذت می‌برید انتخاب نمایید.
  • با توجه به استفاده از پشم و ابریشم و پنبه به عنوان مواد اولیه در قالی دستباف هیچگاه شاهد تولید الکتریسیته‌ی ساکن از فرش دستباف نخواهید بود، که این از ویژگی های یک فرش دستباف است و مزیتی است که نسبت به بسیاری از کف پوش های دیگر ملموس و قابل توجه است.
  • از دیگر ویژگی های یک فرش دستباف عمر و ماندگاری آن است.  فرش دست باف نسبت به همه ی کف پوش‌های دیگر از عمر چند برابری برخوردار بوده و قابلیت بسیار بالایی برای پاکیزگی و تنظیف دارد.