فرش سجاده ای چگونه تولید می شود

31 شهریور 1398

پس از اینکه نقشه سجاده فرش و کیفیت بافت (با توجه به میزان شانه و تراکم) به تایید مشتری رسید، شرکت سجاده فرش خورشید اردهال کاشان اقدام به بافت سجاده فرش یا فرش تشریفات مورد نظر مشتری می نماید. نخستین اقدام آماده کردن نخ استاندارد برای قرار دادن در دستگاه بافندگی فرش می باشد. نخهایی که وارد شرکت سجاده فرش خورشید اردهال کاشان می شوند بصورت پالتی خریداری می شوند.

فرش سجاده ای چگونه تولید می شود

فرش سجاده ای چگونه تولید می شود ؟

اولین مرحله 

فرش سجاده ای هم مثل فرش ماشینی تولید می گردد .اما دستگاه های تولید فرش سجاده ،دستگاه های 700 شانه و 500 شانه و 440 شانه می باشد .

آماده سازی نخ های استفاده شده در تولید که ریسندگی نامیده می شود و نخ لازم برای بافت سجاده فرش در این قسمت تهیه می شود.

 

ریسندگی چیست ؟

تولید نخ از مو و پشم حیوانات و الیاف مصنوعی از طریق تاب دادن را ریسندگی گویند ،که ریسندگی خود به سه اصل متکی می باشد :

1-         کشش دادن و موازی کردن الیاف

2-         تاب دادن

3-         پیچیدن و تولید نخ

در این مرحله نخ ها به صورت خام وارد کارخانه می شوند که این نخ ها به صورت رشته هستند و برای استفاده باید به صورت کلاف های پیچیده در بیایند، برای اینکه نخی که به صورت پیچیده درآمده ویژگی خود را حفظ کند قبل از پیچیدن توسط بخار حجیم می شوند.

 

دومین مرحله  

رنگ آمیزی نخ ها می باشد.

که نخ ها به چندین روش رنگ آمیزی می شوند :

1-         قرار دادن الیاف در خمره های تحت فشار هوا که منجر به پخش شدن رنگ می شود.

2-         در این روش کلاف های نخ را از حوضچه ها یا خمره های رنگ عبور میدهند تا کاملا به رنگ موردنظر دربیاید.

3-         شکل دادن نخ ها به این صورت است که رنگ داغ تحت فشار وارد اشکال نخ می شود تا نخ ها رنگ آمیزی شوند.

4-         نخ  را از طریق غلطک چاپ رنگ پرس می کنند.

5-         در این روش نخ ها را به شکلی می بافند و قبل از باز شدن نخ ها با رنگ ها آمیخته می شوند.

6-         فارغ از روش و نوع رنگ ریزی نخ، در مرحله بعد  نخ ها تحت بخار قرار گرفته و بعد شسته و خشک می شوند.

 

 سومین مرحله تولید فرش سجاده ای 

در این مرحله بافت سجاده فرش انجام می شود.

که در پشت ماشین بافندگی قرقره ای قرار دارد که نخ ها را داخل آن قرار میدهند و این نخ ها بواسطه لوله نایلونی که به سوزن بافندگی وصل می شود تغذیه می شود.با فرورفتن سوزن داخل زمینه  نخ وارد حلقه شده و عملیات بافت آغاز می شود برای برش زدن نخ ها تیغه ای وجود دارد که مانند قیچی عمل می کند و گره ها را می برد که عملیات بافندگی توسط چندین هزار سوزن انجام می گیرد و در هر دقیقه چندین هزار ردیف بافته می شود پس یک ماشین بافندگی می تواند روزانه چندین صدمتر مربع فرش سجاده ای ماشینی تولید کند.

 

چهارمین مرحله تولید فرش سجاده ای 

اگر در مرحله دوم نخ ها رنگ آمیزی نشده باشند فرش سجاده به صورت یکپارچه رنگ آمیزی می شود که شیوه کار به این صورت می باشد:

چندین تخته فرش به هم متصل می شوند و داخل حوضچه  قرار می گیرند حوضچه را پر از آب و مواد شیمیایی را درون آن حل کرده و به مدت چهار ساعت می جوشانند.ودر نهایت رنگ اضافه شسته می شود و فرش را خشک و به صورت لوله در می آورند.

 

و در انتها 

پایین فرش های ماشینی  سجاده ای بهم دوخته می شوند و به شکل نوار بلند در می آیند با قرار گرفتن نوار زیر دستگاه یک مایه پلاستیکی در کف فرش پخش می شود که همزمان با پخش شدن مایه پلاستیکی فرش لوله می شود و مجدداً با پلاستیک پوشانده می شود و به صورت یک جفت رول ،لوله می شوند ونهایتاً آن را داخل کوره قرار داده تا لاستیک سفت شود و در پایان آن را تحت بخار قرار داده و برس می کشند تا پرزهای اضافی سطح آن برداشته شود.و بعد فرش به انبار کارخانه منتقل می شود.

 

مراحل تولید فرش سجاده ای در شرکت خورشید اردهال 

پس از اینکه نقشه سجاده فرش و کیفیت بافت (با توجه به میزان شانه و تراکم) به تایید مشتری رسید، شرکت سجاده فرش خورشید اردهال کاشان اقدام به بافت سجاده فرش یا فرش تشریفات مورد نظر مشتری می نماید. نخستین اقدام آماده کردن نخ استاندارد برای قرار دادن در دستگاه بافندگی فرش می باشد. نخهایی که وارد شرکت سجاده فرش خورشید اردهال کاشان می شوند بصورت پالتی خریداری می شوند.

 تمامی نخهای شرکت فرش خورشید اردهال کاشان  از شرکت ریسندگی زمرد مشهد خریداری می شوند. شرکت ریسندگی زمرد مشهد نماینده انحصاری شرکت بایر آلمان می باشد. این نخ ها ابتدا بصورت الیاف از کشور آلمان به ایران وارد می شوند و سپس بنا به درخواست مشتری بر اساس شِید رنگ درخواست شده، این الیاف ریسیده و سپس رنگ آمیزی می شوند و برای مشتری ارسال می گردند.