فناوری نانو و فرش سجاده ای

31 شهریور 1398

از الیاف و نخ در تولید فرش استفاده می شود. می توان برای بهبود خواص الیاف و در نتیجه افزایش کیفیت فرش از فناوری نانو در مراحل ریسیدن نخ و الیاف استفاده کرد. میتوان از این فناوری در مراحل تولید الیاف به علاوه، رنگرزی و تکمیل پایانی کالای موجود استفاده کرد. تفاوتی ندارد که الیاف برای بافت سجاده فرش به کار می رود یا اینکه برای تولید فرش، میتوان از فناوری نانو برای تولید با کیفیت تر فرش سجاده ای نیز استفاده نمود.

فناوری نانو و فرش سجاده ای

فناوری نانو و کاربرد آن در سجاده فرش

از الیاف و نخ در تولید فرش استفاده می شود. می توان برای بهبود خواص الیاف و در نتیجه افزایش کیفیت فرش از فناوری نانو در مراحل ریسیدن نخ و الیاف استفاده کرد. میتوان از این فناوری در مراحل تولید الیاف به علاوه، رنگرزی و تکمیل پایانی کالای موجود استفاده کرد.

تفاوتی ندارد که الیاف برای بافت سجاده فرش به کار می رود یا اینکه برای تولید فرش، میتوان از فناوری نانو برای تولید با کیفیت تر فرش سجاده ای نیز استفاده نمود.

میتوان گفت بیشتر فرش های منازل مشکلاتی را به همراه خود دارند که می توان به وسیله ی دستاوردهای این علم انها را بهبود بخشید. میتوان به وسیله ی نتایج علم نانو شیمی فرش هایی با ویژگی های بینظیر مثل خواص ضد لک، ضد میکروب، ضد آب، ضد بو، و کندسوز شدن الیاف آن به دست آورد.

استفاده از ای خواص در تهیه فرش مسجد باعث استفاده ی طولانی مدت از این محصول می گردد.

مقاله ای دیگر : فرش سجاده ای ارزان 

 

نانو تکنولوژی در صنعت فرش

یکی از وسایلی که در منازل ما از دیرباز کاربرد داشته است، فرش است که به دلیل حساسیت بر داشتن کیفیت و زیبایی از طرف کاربران، باعث شده است که دستاوردهایی در این حوزه در جهت بهبود کیفیت آنها صورت بگیرد.

امروزه به دلیل حساسیت های پوستی و تنفسی ناشی از تماس مستقیم مصرف کننده با نخ خاب و پرز فرش، استفاده از فرش هایی با تکنولوژی نوین و پیشرفته ای همچون نانو تکنولوژی رونق زیادی پیدا کرده است.

 

علت استفاده از فرش های آنتی باکتریال یا نانو

1- فرش های آنتی باکتریال، خواص مهمی همچون ضد قارچ، ضد بو و ضد حساسیت را داراست. این فرش ها مناسب برای افراد بیماری است که از حساسیت های پوستی و چشمی و تنفسی برخوردار هستند و باید بسیار در رابطه با محیطی که در آن قرار می گیرند توجه به عمل آورند.

همچنین کودکان به دلیل تماس مستمری که با سطح فرش دارند اگر در مجاورت فرش های نانو قرار بگیرند کمتر در معرض اسیب قرار می گیرند .

2- فرش نانو خاصیت دفع مایعات را دارد، و ضد لکه است. اگر لکه ای روی فرش ایجاد شود ، به راحتی در اثر تابش نور خورشید از بین خواهد رفت.

 

ویژگی های یک فرش نانو

1- این فرش ها امکان پالایش هوا و جذب گازهای سمی را فراهم می آورند. گازها توسط این الیاف جذب شده و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مواد آلاینده توسط فرش تجزیه می شوند.

2- خاصیت خود تمیز شوندگی دارند:

این خاصیت به این گونه است که در برابر نور خورشید و نورهای معمولی داخل منزل فعال می شود.

3- در صنایع نساجی از این فناوری در تولید فرش و پتو استفاده می شود به گونه ای که وقتی این محصولات در تماس با سطح بدن قرار دارند.این مواد از رشد میکروب بر روی سطح الیاف جلوگیری می کند.

 

تولید فرش یا سجاده فرش با فناوری نانو هزینه ی بالایی دارد، اما در مقابل، ارزش افزوده ایجاد می کند که می تواند جبران کند.

 

توصیه به خریداران فرش نانو

برای اینکه در عملیات لکه زدایی از فرش سرعت داشته باشید،لکه را از روی فرش برداشته و ان را در مقابل نور قرار دهید تا بقایای لکه از روی فرش زدوده شود.نانو موادی که در تولید فرش های نانو به کار می رود، دارای بنیان معدنی طبیعی است و به همین دلیل به راحتی در طبیعت قابل بازیافت است.

 

مراحل فناوری نانو

به طور کلی میتوان استفاده از فناوری نانو را در مراحل تولید فرش را توضیح داد:

 

اولین مرحله تولید الیاف با فناوری نانو:

پلی استر، نایلون، پلی پروپلین، اکریلیک، پشم و ابریشم، پنبه و جوت از جمله الیاف به کار رفته در کف پوش های لیفی هستند. برخی از این الیاف به روش ذوب ریسی تهیه می شوند که می توان خواص رنگرزی و تکمیلی این الیاف را ارتفاء داده و در نتیجه کف پوشی که از آنها حاصل می شود را بهبود کیفیت بخشید.

 

دومین مرحله رنگرزی با فناوری نانو

از فناوری نانو در این مرحله می توان به گونه ای استفاده کرد که سطح الیاف طبیعی نظیر پشم و ابریشم، پنبه و جوت را تغییر داد.به گونه ای که افزایش قدرت رنگی، ثبات رنگی، خواص ضد میکروبی، کندسوزی و ضدبو را در ان ایجاد کرد. فناوری نانو از پتانسیل بالایی برای افزایش خواص رنگی و فیزیکی الیاف مصنوعی برخوردار است.

 

سومین مرحله تکمیل الیاف

به وسیله ی اسپری کردن نانو ذرات به مواد میتوان برخی خواص فرش و کف پوش لیفی تولید شده را، بهبود بخشید.

 

بهبود خواص رنگرزی الیاف با فناوری نانو

نانو مواد،مواردی نظیر درخت سان ها، سیکلودکسترین ها، نانو رس، کیتوسان و نانو ذرات فلزی میباشند که این مواد کاربردهایی دارند که ازجمله آنها میتوان به بهبود خواص رنگرزی اشاره کرد.

سیکلودکسترین ها موادی می باشند که برای اصلاح سطحی پارچه های پنبه ای، پلی استری، پشمی، پلی پروپلینی و غیره استفاده می شوند. که نتیجه ی این نانو ذرات سبب افزایش جذب رنگ توسط پارچه و افزایش ثبات رنگ هنگام شست و شو میشود.

گزارش شده است که نانو مواد در مواردی سبب افزایش مقاومت سایشی منسوجات می شود.

 

به دلیل وجود گره های زیاد در انتهای پارچه های نایلونی میتوان ان را اصلاح کرد و به این خاطر از مواد نانو استفاده کرد.

 

و نیز دلایلی برای استفاده از مواد بر روی پارچه های پنبه ای و پشمی وجود دارد که در زیر ذکر می شود:

باعث بهبود رنگرزی الیاف و منسوجات می شود

خواص ضد میکروبی به پارچه ها می دهد.

باعث استحکام کششی پارچه ها شده و عمق رنگی این پارچه ها را نیز بهبود می بخشد.

 

استفاده از نانو ذرات در نساجی به دو روش

1- نانو پوشش دار کردن سطح الیاف

چرا از نانو برای پوشش سطح الیاف استفاده می کنند ؟زیرا به علت تمایل رنگینه به نانو ذرات، جذب رنگینه از طریق پیوند های هیدروژنی افزایش یافته و رنگینه بیشتری روی پارچه جذب میشود.

 

2- مخلوط کردن هنگام فرایند ذوب ریسی الیاف

در این حالت این نانو مواد وارد شبکه الیاف می شوند و باعث افزایش جذب رنگ پارچه نهایی می شود .

 

تکمیل خود تمیز شوندگی

به وسیله ی فناوری نانو و ماده ی فلوئوروکربن میتوان پارچه ها و منسوجات خودتمیز شونده را تولید کرد.

دو نوع سطح خودتمیز شونده به وسیله ی فناوری نانو وجود دارد که در زیر در مورد این دو صحبت میشود :

 

نوع اول

سطوح ناهموار میکروسکوپی هستند که به شدت دافع آب هستند، به طوری که ذرات چرک به سختی می توانند روی این سطوح متصل و باقی بمانند و با یک شست و شوی ساده و یا حتی به وسیله ی بارش باران حذف می شوند .

 

نوع دوم

به وسیله ی لایه های فوتو-کاتالیستی تهیه می شوند. دراین نوع مواد آلی رسوب یافته روی سطوح به دلیل لایه نانو بلورین اکسید تیتانیوم توسط تابش آفتاب تجزیه می شوند.

 

سطوح خود تمیز شونده نه تنها در برابر آب، آبمیوه و قهوه مقاوم هستند بلکه دافع مواد آلاینده و معطر و ضد میکروب نیز هستند .تولید منسوجات با استفاده از نانو ذرات امکان پذیر است. نانو ذرات همچون فوتو کاتالیست، ماکروویو، نانو لوله کربن، کلوئید اکسید فلزی، نانو ذرات فلزی و هالامین کلری ...میباشند .

 

کاربرد نانو مواد در برابر اشعه ی خورشید

فرش اگر در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرد دچار رنگ پریدگی میشود.

به طور کلی بیشتر کالاهایی که در برابر نور خورشید قرار میگیرد ، نیازمند مواد نانو هستند تا مقاومت انها و دوام و ماندگاری انها بیشتر شود .نانو ذراتی که ضد پرتو فرابنفش هستند .اکسیدهای فلزی مثل اکسید روی یک ماده ی محافظ در برابر پرتو فرابنفش در مقایسه با مواد الی بسیار پایدارتر است .پس نانو ذرات اکسید روی به دلیل افزایش مساحت سطح و افزایش جذب ناحیه فرابنفش خواص محافظت د ربرابر پرتو فرابنفش را افزایش می دهد .به نانو نقره بسیار مقرون به صرفه و سفید تر است .هم چنین خواص محافظتی بهتری در برابر پرتو فرانفش دارد .این تکمیل الیاف پلی پروپلین مصرفی در فرش و سجاده فرش میتواند بسیار حائز اهمیت باشد .

 

تکمیل ضد میکروب

استفاده از منسوجات با خواص ضدمیکروبی در فرش و سجاده فرش و کف پوشها، مزیت های فراوانی دارد که در این قسمت ذکر میشود. در کف پوش هایی که از الیاف طبیعی همچون پشم و ابریشم و پنبه و الیاف مصنوعی تهیه می شوند میتوان از نانو ذرات استفاده کرد.

کف پوش مصنوعی مثل پلی استر و اکریلیک، نایلون و پلی پروپیلن و نانو مواد همچون اکسید روی، اکسید مس، دی اکسید تیتانیوم و نانو ذرات نقره و طلا برای ایجاد خواص ضد میکروبی استفاده کرد.

 

مزایای استفاده از نانو ذرات

به دلیل اینکه نانو مواد ذرات کوچکی هستند، و استفاده از آنها تغییر چندانی در رنگ و شفافیت سطح لیف ایجاد نکرده و از روش های معمول هم بتوان برای تولید این محصولات استفاده کرد.

 

تکمیل کند سوزی یا ضد آتش بودن

استفاده از مواد نانو تکنولوژی زمانی که به خوبی در ساختار پلیمر دیسپرس شده باشند، میتواند سبب بهبود خواص حرارتی مکانیکی و مقاومت در برابر آتش می شود. مقدار مصرف نانو ذرات در کاربردهای تکمیلی به مراتب کمتر از موادی با ابعاد میکرو است. و این ویژگی ناشی از بیشتر بودن سطح مواد نانو ساختار و سطح تماس بیشتر آنها با پلیمر است.

عملکرد هر کدام از مواد نانو بر حسب شکل و ساختار شیمیایی انها در ایجاد خاصیت کندسوزی متفاوت است.

به طور کلی باید ذکر شود که مواد نانوساختار به کار رفته در این تکمیل در سه دسته ی کلی قرار می گیرد:

ترکیبات نانو رس، نانولوله های کربن و نانو ذرات فلزی و برپایه ی سیلیکون