مفهوم سجاده

01 بهمن 1398

در این نوشته قصد داریم به بررسی مفهوم سجاده فرش و سجاده بپردازیم و به این موضوع بپردازیم که مفهوم سجاده فرش اصلا از کجا آمده است و از چه زمانی سجاده فرش ها مد شده اند .

مفهوم سجاده

ریشه و مفهوم سجاده:

 


سجاده به چه معناست ؟ اگر به صورت خلاصه بخواهیم مفهوم سجاده را بررسی کنیم به نکات زیر می رسیم .
مترادف کلمه سجاده : جانماز،مصلی
معنی پارسی کلمه سجاده: جانماز
معنی سجاده در لغت نامه دهخدا :
سجاده :[سَ ج جا دَ/ دِ]  : مصلی ، جای نماز

 

مفهوم سجده :

 

مترادف سجده: سربر زمین مهر گذاشتن
معنی پارسی : سرنگون، فروتن
سجاده محرابی: جانمازی که به صورت محراب ببافند.

 

و اما سجاده به فارسی :


جانماز،پارچه یا فرشی که روی آن نماز بخوانند.
اسم پارچه یا فرشی که روی ان  نماز گذارند ،جانماز،مصلی یا سجاده گویند.

 

 مفهوم جانماز یا سجاده :


فرش کوچکی است که مسلمانان بر کف اتاق و زمین می گسترند و روی آن نماز می خوانند.
این سجاده ها در بدو اسلام وجود نداشتند و چون جزو سنت پیامبر نبوده در ابتدای پیدایش از سوی مسلمانان برای استفاده منع و مبارزه می شد و حتی سجاده ها را می سوزاندند، اما با گذر زمان ،کم کم استفاده از سجاده مورد استقبال قرار گرفت  طوری که هم اکنون جانمازها جای خود را به فرش های سجاده ای دادندو روز به روز شاهد استفاده گسترده آن می باشیم.
در گذشته وقتی نماز خوانده می شد سجاده نماز جمع (لوله یا تا) می شد چون از جمله خرافات گذشتگان بر این بود که اگر جانماز جمع نشود جایگاه شیطان  می شود.

 

سجاده فرش :

 

طرح اصلی سجاده فرش  محراب است که برگرفته و الهام گرفته از محراب مساجد می باشد و با پیاده کردن طرح محراب به روی فرش های سجاده ای حالت معنوی و روحانی در فضای موردنظر و در نمازگزار ایجاد می کند.

 


پهن کردن سجاده حین نماز:

 


از انجا که نماز پاک ترین و عمیق ترین ارتباط انسان با خداوند پاک و منزه است و به خاطر همین یکی از امور مهم در نماز خواندن پاک بودن بدن و پاک بون مکان نمازگزار می باشد و شایسته است که آدمی در مکان پاک به سوی خدا بایستد،نماز معراج مومن است و حرمت نهادن به نماز بسیار مهم است و به همین دلیل هنگام نماز گزاردن، بسیاری از نماز گزارن از سجاده نماز استفاده می کردند یا در گذشته های دور از پارچه هایی مخصوص نماز برای نماز خواندن استفاده می کردند.
امروزه برای ایجاد حالت معنوی سجاده فرش های جایگزین جانمازها در مساجد شده است و دیگر نیاز نیست که نمازگزاران جانماز با خودشان حمل کنند.

با مراجعه به وب سایت های می توانید سجاده فرش دلخواه را انتخاب و تهیه کنید و همچنین از مشاوران و کارشناسان شرکت اطلاعات و راهنمایی لازم را کسب کنید.


تماس با ما:
 

آدرس: کاشان - آران و بیدگل - شهرک صنعتی سلمان صباحی - میدان شهیدان اربابی - مجتمع نور
آدرس کارخانه: کاشان - آران  و بیدگل - شهرک صنعتی سلیمان صباحی - بلوار یک اصلی
 
همراه مدیریت:
09132765583,  و 09132615818
تلفن ثابت:
031-54750017