مقایسه سجاده فرش محرابی و تشریفاتی

12 بهمن 1398

در این نوشته قصد داریم به مقایسه ی سجاده فرش محرابی و سجاده فرش تشریفاتی بپردازیم

مقایسه سجاده فرش محرابی و تشریفاتی

در نوشته ها و مقاله های قبلی گروه پژوهشی سجاده فرش خورشید اردهال کاشان ( سجاده باف ) کاملا به تشریح انواع سجاده فرش پرداخت
همان گونه که قبلا نیز گفتیم دو نوع سجاده داریم که به صورت عمده استفاده می گردد
در این نوشته به بررسی و مقایسه دو نوع فرش سجاده ای محرابی و تشریفاتی می پردازیم .

 

ابتدا بررسی میکنیم که چرا سجاده نماز به صورت محرابی می باشد؟

 

در فرش و قالی چون فاصله بین دو لچک زیاد است و دارای فضای بیشتری می باشد به صورت محرابی است.
اما در سجاده محرابی چون فضا کم است به دلیل فضای کم در سجاده دو لچک به  هم وصل می شوند
و شکلی که ایجاد میکنند به صورت دیوار محراب مسجد است و به همین دلیل است که به سجاده فرش ،سجاده محرابی هم  می گویند.

 

علت استفاده از سجاده فرش های تشریفاتی به جای سجاده نماز چه بود؟

 

اهل تسنن بر این باور بودن که نماز خواندن  به روی فرش های که دارای تصاویری از کل بوته ها و یا تصاویری از جانوران و پرندگان می باشد محل ایراد می باشد وبه همین دلیل ترجیح می دادند که به روی سجاده های تشریفاتی که شامل طرح های ساده بود نماز بخوانند. سجاده فرش های تشریفاتی  ساده بافت هستند و گل و بوته و نقش وتصاویر حیوانات و پرندگان وستون و محراب در آنها مشاهده نمی شود.

 

فرش تشریفاتی :

 

سجاده فرش های تشریفاتی به فرش های کناره شباهت دارند و از ویژگی های سجاده فرش های تشریفاتی و فرش های تشریفاتی  در این است که فرش های تشریفاتی ابعاد خاصی ندارند و برای راهرو ها و راه پله ها ویا در محل هایی که فرش با ابعاد مشخصی تمام فضا را پوشش نمی دهد قابل استفاده است و جهت یکپارچگی محیط استفاده می شود.

 

مقایسه ی عرض فرش و سجاده فرش تشریفاتی :

 

فرش سجاده ای محرابی و فرش تشریفاتی نمازخانه ای دارا ی عرض 1.25 متر است اما رول های تشریفاتی عرض رول هایش از قاعده خاص و ثابتی پیروی نمی کند و بافت آن بستگی به مکانی دارد که قرار است مفروش شود و متناسب با مکان و ثبت سفارش بافت می شود.

 

کیفیت فرش های تشریفاتی غالباً به چه صورتی است؟

 

فرش های تشریفاتی غالباً  کیفیت بافتشان  500 و 700 شانه است.
اکنون در متن زیر به تفاوت سجاده و سجاده فرش اشاره می کنیم:

با این که دو واژه سجاده و سجاده فرش از لحاظ ظاهری بسیار شبیه هم هستند اما تفاوت های زیادی نیز دارند به ویژه از لحاظ کاربردی که در زیر به آنها اشاره می شود.
مختصراً در مورد تاریخچه سجاده فرش و سجاده صحبت می کنیم، که درمقالات قبل کم و بیش به تاریخچه سجاده و اینکه از کجا آمده و چگونه مورد استقبال قرار گرفته و گسترش یافته صحبت شده است.
بدواً از فرش های معمولی وحصیر برای نماز استفاده میشد ،بعداً سجاده های از جنس پارچه یا پوست حیوان و حصیر بده که به صورت تکی افراد هنگام نماز آن را پهن می کردندو استفاده می کردند ، اما با گذشت زمان و با خلاقیت هنرمندان ایرانی کم کم  به فکر بافت سجاده فرش افتادند و سجاده فرش های با طرح و نقش و نگارهای متفاوت را طراحی کردند و هم اکنون  در اکثر مساجد و حسینیه ها و نماز خانه ها و اماکن مذهبی وارگان های دولتی و خصوصی  از این فرش های سجاده ای استقبال کردند و آن را جایگزین فرش های معمولی کردند.

 

سجاده و سجاده فرش از نظر طرح و نقشه چه تفاوتی دارند؟

 

با اینکه طرح سجاده و سجاده فرش مشابه است و کاربرد مشابه این نیز دارند و از هر دو مورد برای گزاردن نماز استفاده می شود اما اما تفاوت هایی نیز دارند که در اینجا به ذکر تفاوت آن می پردازیم.
سجاده دارای طرح و نقش آیات قرآن و نام های خداوند است و محراب ساده ای دارد اما در سجاده فرش روی محراب کارشده است و حتی داخل و خارج محراب و حتی ستون و پای ستون ها هم دارای طرح و نقشه می باشد.

 


ساختار اصلی سجاده :

 

 

در سجاده محراب یا کادر یا دیواره های محراب را شامل می شود و ترکیبی از محراب و تصاویر مسجد الحرام و مسجد النبی میباشد.برخلاف سجاده فرش که بیشتر طراحی اش روی محراب و فضای حاشیه آن می باشد.

 

تفاوت دیگر سجاده و سجاده فرش :

 

 

سجاده برای استفاده شخصی است و هر فردی هنگام نماز سجاده ای برای خود پهن می کند اما سجاده فرش در مکان های  عمومی شامل حسینیه ها و مدارس و مساجد و ارگان های مذهبی دولتی و خصوصی استفاده می شود.فرش های سجاده ای همان فرش های مسجدی می باشند که با نام ها و عناوینی چون سجاده فرش ،فرش سجاده ای ، فرش نماز و نمازخانه و فرش محرابی نیز شناخته می شوند.

 

بررسی جنس سجاده و سجاده فرش:

 

 

جنس سجاده از نخ  های معمولی ،پارچه، ترمه و حتی ساتن می باشد اما جنس سجاده فرش از جنس نخ های پلی استر و اکرولیک و جوت می باشد.
که قیمت سجاده فرش های بسته به نخ استفاده شده متفاوت می باشد اما مرغوبترین سجاده فرش ،فرشی است که از جنس اکرولیک است.

 

بررسی سجاده و سجاده فرش از نظر سایز:

 

سجاده فرش های مسجدی به صورت رول تهیه می شوندو هررول بسته به طول آن از چند فرش سجاده ای کوچک که از نظر اندازه بکسان هستند بافته می شود. یا به عبارتی دیگر از اتصال چند سجاده به هم یک رول سجاده فرش ایجاد می شود.
علت تهیه سجاده فرش به صورت رول همانطور که قبلا گفته  شد دلایل مختلفی دارد از جمله آن:
جهت رفاه حال مشتریان و استفاده آسان و راحت تر بودن آن و همچنین ایجاد نظم و یکپارچگی و ایجاد فضای معنوی و روحانی می باشد، همچنین شستشو و ترمیم آن آسانتر می باشد.
اما سجاده به صورت تکی تهیه می شود و به صورت شخصی استفاده می شود.

 

راههای ارتباطی :
سایت:  www.carpetmosque.com 
تلفن: 0913276583 - 09132615818
آدرس کارخانه: کاشان –آران و بیدگل- شهرک صنعتی سلیمان صباحی- بلوار یک اصلی