نکات مهم در خرید فرش و سجاده فرش و نصب سجاده

09 مهر 1398

هنگام انتخاب و خرید فرش بهتر است از افراد با سلیقه و افرادی که در این زمینه تجربه کافی دارند کمک بگیرید، چرا که آن‌ها اصول بهتری را برای انتخاب فرش و سجاده فرش پایه قرار می‌دهند. دومین نکته‌ای که در خرید سجاده فرش بادی مورد توجه قرار بگیرد کیفیت سجاده فرش است که از کارخانه معتبر سجاده فرش بافی خریداری شود تا بتوان مدت زمان زیادی از آن استفاده کرد. و اما سومین نکته¬ای که باید درنظر گرفت زیبایی طرح متناسب با سلیقه و فرهنگ منطقه بومی و رنگ مناسب با فضای داخلی مسجد است.

نکات مهم در خرید فرش و سجاده فرش و نصب سجاده

نکات مهم در خرید فرش و سجاده فرش و نصب سجاده

برای اینکه محیط مسجد مطلوب­تر و آرامش بخش­تر باشد، رنگ و طرح سجاده فرشی که در محیط مسجد یا حسینیه‌ها به کار می­رود بسیار مهم است. در نتیجه با توجه به فضای داخلی مسجد، رنگ پرده‌ها و ... سجاده فرش انتخاب می‌شود. مثلا اگر فضای مسجد یا حسینیه کوچک است، انتخاب سجاده‌ فرش­های با طرح شلوغ و رنگ­های تیره کاری اشتباه است، چرا که محیط را کوچک­تر و فضا را شلوغ­تر نشان می­دهد که این امر باعث ناراحتی چشم می­شود. همچنین رنگ‌های با ترکیب نامناسب نیز حالت آرامش بخش و استراحت چشم روی فرش مسجد را از بین می­‌برد.

مقاله مرتبط:  نکات مهم در خرید سجاده فرش

 

 

نکاتی که قبل از خرید سجاده فرش باید به آن دقت شود:

  1. خرید را به زمانی موکول کنید که بازار خلوت‌تر است. تا هم خودتان حوصله و دقت کافی را برای بررسی محصول داشته باشید و هم فروشنده زمان لازم برای ارائه توضیحات به شما را داشته باشد.
  2. بازدید از چند فروشگاه معتبر
  3. مشورت گرفتن از فروشندگان خبره که تجربه لازم را طی سالیانی درازی که در این زمینه کار کرده­اند، در اختیارتان قرار دهند.

هچنین در مورد مکان خریداری سجاده فرش  باید گفت که هیچگاه سجاده فرش  را از افراد نامشخص و مشکوک خریداری ننمایید. برای از دست ندادن نقدینه خود و جلوگیری از گرفتاری‌های بعدی منطقی‌تر است حتی با قیمت‌های بالاتر سجاده فرش  را از فروشندگان معتبر و با سابقه و شهرت خوب و یا از فروشندگان مجاز و سیار این مؤسسات خریداری کنید. به هنگام خرید سجاده فرش  حتماً ورقه خرید و ضمانت ‌نامه‌ای که حاوی تمام مشخصات سجاده فرش است از فروشنده درخواست کنید. این مدارک در موقع خرید و فروش بعدی، سرقت، بیمه و حمل و نقل سجاده فرش  بسیار مفید واقع خواهد شد.

 

بررسی کیفیت پرزهای فرش و سجاده فرش

الف: پرز فرش باید با دوام و درخشان و انعطاف پذیر باشد، فرش با پرز ضخیم دوام بیشتری دارد.

ب: مطالعه پشت فرش وسجاده فرش از لحاظ تراکم و کوبیدگی پودها و یکنواختی طرح

که با مطالعه پشت فرش می توانید اطلاعاتی دقیق تر از کیفیت فرش بدست بیاورید به این صورت که :

1-به کمک ذره بینی که به یک قاب مدرج (به واحد های اندازه گیری سانتی متر و اینچ) متصل شده می‌توانید تعداد گره هایی که در عرض و طول یک قاب هستند را جداگانه بشمارید و در هم ضرب کنید تا تعداد گره های فرش و سجاده فرش بدست بیاید.

2-هرگاه ردیف های بافته شده بهتر کوبیده شده باشند پودها کمتر دیده می شوند.

ج: مشاهده فرش در نور طبیعی و توجه به رنگ و اطمینان از ثبوت رنگ آن:

1-رنگ فرش در جهت خواب آن تیره تر از رنگ آن در جهت عکس خواب فرش به نظر می رسد به همین دلیل خطوط طرح در جهت عکس خواب به نحو مشخص تری دیده می شود.

2-رنگ فرش باید در تمام سطح آن یکنوخت باشد و قسمت انتهایی پرز با رنگ سطح فرش اختلاف نداشته باشد، مشاهده این اختلاف نشان میدهد که فرش با رنگ های جوهری رنگ شده که با مالیدن تکه پارچه مرطوب به روی قسمت های رنگ دار مشکوک می توانید از ثبوت رنگ های فرش اطمینان حاصل کنید.

 

بررسی فرش و سجاده فرش از لحاظ پوسیدگی و رفو شدگی:

با ملاحظه پشت فرش یا سجاده فرش ،قسمت هایی را که بافت ناجور داشته و احتمالا پوسیده یا رفو شده را می توانید تشخیص دهید.

1-قسمت های رفو شده معمولا زبرتر و محکم تر از دیگر نقاط فرش است و علائم سوزن خوردگی در آن مشاهده می شود.

2-با تاکردن قسمت های مشکوک به پوسیدگی صدای خفیف مربوط به شکستگی را احساس می کنید.

 

بررسی سجاده فرش  از لحاظ طرح و اندازه:

برای خرید سجاده فرش  به اندازه‌های آن نیز باید توجه کرد.تقارن در اندازه سجاده فرش  بسیار مهم می باشد. تقارن رنگ نیز در اشکال بافته شده در سجاده فرش  را مورد توجه قرار دهید و همچنین دقت کنید که اشکال طرح در متن سجاده فرش  ناتمام گذارده نشده باشد و هر خط و شاخه‌ای شکل و امتداد طبیعی خود را داشته باشد و ناگهان در میان طرح قطع و ناپدید نشده باشد.

 

مطالعه برچسب فرش سجاده ای:

معمولا در پشت فرش سجاده ای برچسبی وجود دارد که مشخصات فرش سجاده ای را از لحاظ نحوه تراکم و کوبیدگی پودها و یکنواختی طرح معرفی کرده است بهتر است متن را مطالعه کنید.

 

نصب فرش سجاده ای:

نصب سجاده فرش عبارتست از برش دادن، سردوزی و زیگزاگ زدن لبه ی فرش سجاده ای که در مساجد و حسینیه ها و نماز خانه های مدارس بر اساس قبله نصب می شود.و تعیین قبله با فرش سجاده ای از اصلی ترین قسمت نصب سجاده فرش می باشد.

قسمت هایی از سجاده فرش که برش می خورد و دوردوزی یا سردوزی مس شود قاعدتا قسمت های کناره ی سجاده فرش و قسمت هایی که به ستون منتهی می شود است.

برای تثبیت فرش سجاده ای بهتر است که موادی بجز چسب بکار گرفته شود در غیر اینصورت برای جمع آوری سجاده فرش در صورت لزوم دچار مشکل خواهیم شد.

نگهدارنده هایی مانند ترمز فرش یا پیچ و مهره های مخصوص به شکلی که پیدا نباشد در نگهداشتن سجاده فرش در جای خود مفید می باشد.

شرکت سجاده فرش خورشید اردهال کاشان با استفاده از نصاب های کاربلد و مجرب، کار حمل و نقل و نصب و برش و دور دوزی  را به نحو احسن  و درسریعترین زمان ممکن  انجام میدهد.