هر فرشی برای کجا مناسب است؟

23 دی 1396

درست است كه فرش يكي از مهمترين اركان در دكوراسيون خانه مي باشد و تاثير بسيار زيادي بر زيبايي هر قسمت از خانه دارد اما توجه به اين نكته هم مهم است كه در هنگام خريد فرش فقط نبايد به زيبايي آن توجه كنيم زيرا نكته مهمتر از زيبايي، مناسب بودن فرش خريداري شده براي محل مورد نظر است... با ما همراه باشید...

هر فرشی برای کجا مناسب است؟

درست است كه فرش يكي از مهمترين اركان در دكوراسيون خانه مي باشد و تاثير بسيار زيادي بر زيبايي هر قسمت از خانه دارد اما توجه به اين نكته هم مهم است كه در هنگام خريد فرش فقط نبايد به زيبايي آن توجه كنيم زيرا نكته مهمتر از زيبايي، مناسب بودن فرش خريداري شده براي محل مورد نظر است... با ما همراه باشید...

سبک دکوراسیون خانه (مدرن- کلاسیک)

باید بدانید که خانه شما از اصول فضایی کدام سبک پیروی می کند. کلاسیک ، مدرن ، معاصر و...! حتی اگر شما از سبک تلفیقی پیروی می کنید ارتباط میان اجزای دکوراسیون فضا باید احساس شود.

انتخاب طرح فرش به سبک دکوراسیون و طرح مبلمان و پرده ها و به طور کلی سایر وسایل بستگی دارد.

اگر سبک دکور منزل شما کلاسیک است، هرگز از فرش های مدرن استفاده نکنید و به دنبال فرش های سنتی و کلاسیک باشید تا متناسب با دکوراسیون منزل شما باشد.هرچند استفاده از فرش های سنتی گاه در کنار دکوراسیون مدرن نیز میتواند جذاب باشد ولی مطمئنا دکوراسیون مدرن برای هارمونی المانهای طراحی، نیاز به فرش فانتزی و قالی مدرن دارند. جالب است بدانید طراحی های سنتی در  به چشم آمدن این فرش ها کمک زیادی می کند و به نوعی در چشم نواز جلوه می کنند. کاربرد فرش مدرن بسیار متفاوت از فرش کلاسیک است، اما آنچه که بین دو سبک مدرن و کلاسیک مشترک است بوده این است که جز میز مقابل مبلمان، عنصر یا شی دیگری روی فرش قرار نگیرد، به این معنا که حتی پایه‌های مبلمان هم نباید روی فرش قرار گیرد.

استفاده از فرش‌هایی با طرح‌های گل و بوته سنتی، یا فرش‌های ایرانی که طرح‌های زیاد و نقش‌های شلوغی دارند، برای کاربرد در سبک‌های مدرن دکوراسیون به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.استفاده از گلیم یا فرش‌های سنتی ایرانی بهترین انتخاب برای کاربرد فرش در دکوراسیون سبک کلاسیک است.

رنگ فرش 

انتخاب رنگ همیشه با کاربری فضای مورد نظر در ارتباط مستقیم است. رنگ ها به سه دسته کلی تقسيم می شوند: رنگ های سرد، رنگ های گرم و رنگ های خنثی. رنگ های گرم مانند قرمز و نارنجی و... فضايی با هيجان و پرانرژی، فعال و گرم به شما می دهد. اين رنگ ها برای آشپزخانه ها يا نشيمن ها مناسب هستند. رنگ های سرد مانند سبز کمرنگ و آبی بيشتر برای اتاق خواب ها در نظر گرفته می شوند و رنگ های خنثی مانند سفيد، بژ وخاکستری در هر دو صورت کاربرد دارند چرا که می توانند به عنوان رنگ تکميلی در کنار هر رنگی استفاده شوند، به همين دليل برای هر اتاقی از خانه مناسب هستند. بهترین رنگ برای فرش، رنگی تیره تر و غالب تر از رنگ دکوراسیون منزل است. در انتخاب فرش دقت کنید که رنگ آن تیره تر و گرم تر از رنگ مبلمان باشد. حتی اگر دو رنگ متفاوت را برای فرش و مبلمان انتخاب می کنید، باز هم  بهتر است که رنگ فرش گرم تر از رنگ مبلمان باشد.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که بافت فرش نسبت به بافت وسایل دیگر مانند مبلمان و پرده و … درشت تر باشد. در واقع اولویت دیداری بافت در دکوراسیون نسبت وسایل دیگر، با فرش است.

 اندازه و متراژ فرش 

برای انتخاب فرشی که مناسب با فضای موجود باشد، ابتدا باید مساحت صحیح فضای مورد نظر را به درستی گرفته شود و سپس کاربرد فرش در محیط تعیین شده و در نهایت اقدام به خرید فرش نمایید. 

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که، مساحت فرش را هیچ‌گاه نباید مساوی با مساحت اتاق یا فضای موردنظر انتخاب کرد. برای مثال برای اتاقی با مساحت ۱۲ متر مربع، انتخاب فرش ۱۲ متری اصلا مناسب نیست، زیرا تنها وسیله ای که روی فرش قرار می گیرد، میز جلوی مبلمان است و باید عسلی ها را نزدیک به مبلمان قرار داد. مجسمه‌ها، گلدان‌ها، دیگر اشیاء دکوری، میز تلویزیون و… باید بیرون از فرش قرار گیرد.

فرش اتاق خواب 

برای فضایی مانند اتاق خواب که مکانی برای استراحت است و چندان پررفت وآمد هم نیست می توانید از فرشی با جنسی لطیف و از طیف رنگ های روشن استفاده کنید. با استفاده از این نوع فرش فضای اتاق نیز ملایم تر و لطیف تر نمایان می شود.(شنل و شگی)

فرش ماشيني مناسب براي اتاق خواب فرش هایی با طیف رنگی آبی، سبز، صورتی و لیمویی است زيرا اينگونه فرشها موجب آرامش شما هنگام خوابيدن مي شود.

فرش اشپزخانه

آشپزخانه محل مناسبی برای فرش های ماشيني گرانقيمت و فرش هاي پرز بلند نيست. فرش آشپزخانه همواره در معرض پاشيده شدن روغن و ريختن غذا بر روي آن است و اگر از فرشهاي پرز بلند استفاده كرده باشيم، فاصله بين پرزهاي فرش محلي مناسب براي رشد ميكروبهاي خواهد بود. علاوه بر اين شستن اينگونه فرشها هم بدليل سنگين بودنشان دشوار است.

فرش مناسب آشپزخانه، فرشی  با پرزهايي كوتاه تا از تجمع آلودگي در بين پرز فرش جلوگيري شود.فرشي سبك باشد که در صورت كثيف شدن، شست و شوي آن آسان باشد.فرشی ارزان قيمت تا درصورت كثيفي يا سوختگي فرش به راحتي بتوانيم آن را تعويض كنيم.فرشي كه رطوبت كمتري را در خود نگه دارد تا از پوسيدگي فرش جلوگيري شود.با این تفاسیر بهترین گزینه براي آشپزخانه گلیم فرش است

فرش اتاق نشیمن ،پذیرایی و هال

یک فرش خوب می تواند رنگ، بافت، گرما و طرح را به اتاق نشیمن شما بیاورد. پیدا کردن فرشی که هم کارایی بالایی داشته باشد و هم شکیل باشد کار چندان راحتی نیست. بعضی زیر اندازهای پرز بلند می‌توانند هر خورده غذایی را برای همیشه در خود نگه دارند. یا فرش کوچک می‌تواند موجب لق زدن صندلی هایی شود که نیمی از آن روی فرش و نیم دیگر روی زمین است. بنابراین فرشهای کلاسیک ریز بافت که گوشت زیادی ندارند یا تخت هستند انتخاب های بهتری برای اتاق نشیمن هستند، چرا که هرچقدر فرش ریز بافت تر باشد هم زیباتر است و هم تمیزکردن آن ساده تر است.برای استفاده از مدل فرش فانتزی در اتاق پذیرایی باید دقت بسیار زیادی صورت گیرد زیرا فرش های مورد استفاده در اتاق پذیرایی باید لوکس و جذاب انتخاب شوند و اگر شما قصد دارید با استفاده از فرش فانتزی اتاق پذیرایی دوستانه تری داشته باشید بهتر است از استفاده فرش های فانتزی با طرح های غیر معمول و رنگ های تند بپرهیزید.