چگونه سجاده فرش سوخته خود را تعمیر کنم؟

27 مرداد 1398

برای هرکسی ممکن است اتفاق بیفتد که بر اثر بی‌احتیاطی‌هایی مانند افتادن تکه ذغال داغ یا سیگار و یا گذاشتن ظروف داغ روی سجاده فرش و بخاری سجاده فرش دچار سوختگی شود. با ایجاد سوختگی سوالی که ممکن است برای هرکسی پیش بیاد این است که چگونه سوختگی را تعمیر کنم؟ اگر سوختگی سجاده فرش عمیق باشد باید کار تعمیر محل سوختگی را به افراد خبره به مهارت رفوگری سپرد. اما اگر سوختگی سجاده فرش عمیق نبود می‌توان با روش‌های خانگی، سجاده فرش را تعمیر نمود. برای شروع کار تعمیر ابتدا باید منشاء و عمق سوختگی مشخص شود تا راحت‌تر بتوان آثار سوختگی را پاک کرد.

چگونه سجاده فرش سوخته خود را تعمیر کنم؟

سوختگی سجاده فرش با سیگار را چگونه تعمیر کنیم؟

اگر بر اثر سیگار، فرش سجاده‌ای دچار سوختگی شد برای اینکه محل سوخته را تعمیر کنیم ابتدا از یک کاغذ سنباده برای پاک کردن لکه ناشی از سوختگی استفاده می‌کنیم. به اینصورت که کاغذ سنباده را روی محل سوختگی می‌کشیم تا سوختگی‌ها از روی سجاده فرش سابیده شود. سپس با کمک دستمال سوختگی‌ها را از روی سجاده فرش پاک می‌کنیم.

در مرحله سوم به کمک یک قیچی کوچک سر پرزهای سوخته شده را جدا می‌کنیم (دقت کنید تا فقط سر پرزها را قیچی کنید و عمق بیشتر پرزهای سجاده فرش قیچی نشود تا آسیبی به آن وارد نشود).

و در مرحله آخر سوختگی‌های جدا شده از سجاده فرش را با کمک جاروبرقی جمع کنید.

اگر در مرحله سوم هنوز آثاری از سوختگی روی سجاده فرش باقی مانده بود محلولی درست می‌کنیم که 1/0 این محلول از آب اکسیژنه و 9/0 آن از آب معمولی تشکیل شده است، سپس این محلول را با کمک پارچه تمیز روی سطح سوختگی می‌کشیم تا آثار و رنگ سوختگی از بین برود. و در آخر سجاده فرش را با آب بشویید و خشک کنید.

 

سوختگی سجاده فرش با ذغال را چگونه تعمیر کنیم؟

برای پاک کردن آثار سوختگی ناشی از ذغال روی سجاده فرش، مانند تعمیر لکه سوختگی ناشی از سیگار عمل می‌شود. فقط تفاوتی که وجود دارد اینجاست که بعد از کوتاه نمودن پرزهای سجاده فرش و قبل از استفاده از آب اکسیژنه، روی محل سوختگی مقدار زیادی شامپو فرش می‌ریزیم تا لایه ضخیمی از شامپو فرش روی سجاده تشکیل شود. مدت زمانی صبر کنید و اجازه دهید شامپو فرش خشک شود سپس سطح آن را با جاروبرقی تمیز کنید.

نکته: برای شست و شوی سجاده فرش اصلا از صابون و آب زیاد استفاده نکنید.

سوختگی سجاده فرش با بخاری را چگونه تعمیر کنیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به خاطر مشکلات فنی و همچنین استفاده نکردن از سینی مناسب برای گذاشتن زیر 4پایه بخاری، قسمتی از سجاده فرش که زیر بخاری است دچار سوختگی شود. البته این سوختگی کم و تقریبا به اندازه ایجاد لکه زرد رنگ است. اگر با چنین مشکلی روبرو شدید می‌توانید یک پیاز را از وسط به دو قسمت تقسیم کرده و روی محل سوختگی بگذارید. مدتی صبر کرده سپس با آب سرد خیس کنید تا لکه و سوختگی برطرف شود. در صورتی که هنوز لکه سوختگی روی فرش باقی مانده بود با کمک محلول رنگ‌بر ضعیف اثر سوختگی را پاک می‌کنیم.

 

 

سوختگی سجاده فرش با اجسام داغ را چگونه تعمیر کنیم؟

سوختگی که با اجسام داغی مانند قابلمه و ... ایجاد می‌شود زیاد عمیق نیست و به راحتی از بین می‌رود. برای پاک کردن لکه ناشی از سوختگی سجاده فرش با اجسام داغ، تکه‌هایی از یخ را روی محل سوخته قرار می‌دهیم. سپس سجاده فرش را برس می‌کشیم تا به حالت اولیه خود برگردد. و در آخر در جهت خاب فرش جارو می‌کنیم تا سطح سجاده فرش یکدست شود.

سوختگی سجاده فرش با شمع را چگونه تعمیر کنیم؟

اگر سوختگی روی فرش در اثر پارافین آب شده شمع است، بهتر است بلافاصله بعد از ریختن پارافین روی سجاده فرش، آن را پاک کنیم. یک پارچه سفید را روی سوختگی گذاشته و با اتو روی پارچه می‌کشیم تا پارافین کامل جذب پارچه شود. سپس با کمک اسفنج و شامپوفرش آثار باقیمانده از پارافین روی سجاده فرش را پاک می‌کنیم.

اگر لکه‌هایی حاصل از سوختگی موارد بالایی که ذکر شد سیاه رنگ بود و یا عمق سوختگی زیاد بود. بهتر است سجاده فرش خود را به یک قالیشویی مطمئن بسپارید تا سجاده فرشتان را تعمیر کند.