برای انتخاب بهترین فرش سجاده ای به چه نکاتی باید توجه کنید:

23 مهر 1398

ویژگی های فرش سجاده ای درجه یک: استفاده از نخ های هیت ست شده که کیفیت بسیار بالایی دارند و کمتر پرز می دهند و زیر دست قالی ها یکسان و یکنواخت به نظر می رسند. نقشه های مورد استفاده مناسب و اندازه باشد. ابعاد استاندارد داشته باشد.

برای انتخاب بهترین فرش سجاده ای  به چه نکاتی باید توجه کنید:

 

 

برای انتخاب بهترین فرش سجاده ای  به چه نکاتی باید توجه کنید:

درانتخاب بهترین فرش سجاده ای عوامل متعددی تاثیرگذار است که از جمله این عوامل می­توان به الیاف به کار رفته در بافت سجاده فرش، میزان شانه و تراکم، انتخاب رنگ زمینه، دوام و طول عمر سجاده فرش و ... اشاره کرد که در این مقاله به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

الیافی که دربافت سجاده فرش استفاده می ­شود

الیاف به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. الیاف طبیعی شامل: پنبه، ابریشم، جوت، پشم و الیاف مصنوعی شامل: اکریلیک، پلی­استر، پلی پروپیلین و نایلون است. در سجاده فرش های دستبافت اغلب از الیاف طبیعی برای بافت سجاده فرش استفاده می شود. اما در سجاده فرش های ماشینی از الیاف مصنوعی که با فرایند بخاردهی هیت ست شده اند برای بافت سجاده فرش استفاده می شود. اکثرا سجاده فرش ها به صورت ماشینی بافته می شوند و در بافت سجاده فرش از الیاف اکریلیک و پلی استر استفاده می شود.

الیاف اکریلیک به نسبت الیاف پلی استر عمر و دوام طولانی تری دارند به همین علت برای مکان های شلوغ و پر رفت و آمد مناسب است و الیاف پلی استر که دوام و عمر کوتاهتری دارند برای مکان های پر رفت و آمد مناسب نیست. اما با این وجود مزیتی که الیاف پلی استر نسبت به الیاف اکریلیک دارد این است که الیاف پلی استر بو را به خود جذب نمی کند.

شانه و تراکم فرش سجاده ای و تاثیر آن بر کیفیت سجاده فرش

در ابتدا لازم است مفهوم شانه و تراکم تعریف شود. به تعداد ریشه های به کار رفته در یک متر عرض سجاده فرش تراکم عرضی و یا شانه سجاده فرش می گویند. و به تعداد گره های بافته شده در یک متر طول سجاده فرش، تراکم طولی می گویند. سجاده فرش ها اغلب به صورت 400 شانه تراکم 800، 500 شانه تراکم 1000 و 1200 و 700 شانه تراکم 2250 و2550 بافته می شوند. اما تاثیری که شانه و تراکم فرش سجاده ای روی بافت سجاده فرش می گذارند این است که با افزایش شانه و تراکم، فرش سجاده ای ریز بافت تر و سخت تر شده در نتیجه کیفیت سجاده فرش افزایش یافته و بافتی شبیه سجاده فرش دستبافت خواهد داشت. در شانه و تراکم بالا چون حجم نخ به کار رفته در سجاده فرش افزایش یافته است بالطبع قیمت فرش مسجدی نیز افزایش می یابد.

عمر سجاده فرش

فاکتورهای زیادی در دوام و عمر سجاده فرش تاثیرگذار است. از جمله مهمترین فاکتوری که می­توان بیان کرد، جنس نخ سجاده فرش است. برای بافت فرش نخ به سه دسته نخ تار، نخ پود و نخ خاب دسته بندی می­شود.

نخ تار: نخی است که در چله کشی قالی به کار می­رود. برای این نخ مخلوطی از پنبه و پلی استر ریسیده می شود که کیفیت الیاف مصرفی و نوع ریسیده شده آن تاثیر زیادی در دوام و عمر فرش دارد. موضوع مهمی که در انتخاب نخ تار باید درنظر گرفت یکنواختی آن است در غیر اینصورت، عدم یکنواختی به استحکام فرش آسیب می زند.

نخ پود: پود رشته ای است که در پهنای فرش استفاده می شود. الیافی که برای نخ پود به کار می رود پنبه و گاهی بعضا پشم یا ابریشم است که به عنوان پود فرش مورد استفاده قرار می گیرد.

نخ خاب: از نخ خاب جهت گره های رنگ به دور نخ تار و پود استفاده می شود. که در فرش دستباف، نخ خاب به دور نخ تار گره میخورد و در فرش ماشینی نخ خاب به دور نخ پود و به صورت u شکل گره می خورد. نخ خاب مهمترین نقش را در کیفیت قالی بازی می کند چرا که حجم بیشتر قالی از نخ خاب تشکیل شده است. و جنس الیاف مصرفی برای نخ خاب در کیفیت  و دوام فرش بسیار موثر است.

 انتخاب رنگ زمینه فرش ماشینی:

مزیت و معایب انتخاب فرش با زمینه روشن

مزیت : باعث می شود که فضای مسجد  بزرگتر دیده شود

معایب : اما بدلیل رنگ روشن در بازه های زمانی کوتاهتر شستشو می شود که باعث کوتاهی عمر فرش می شود.

مزایا انتخاب فرش با زمینه تیره:

مزایا: می توانید در بازه زمانی طولانی تر شستشوی فرش را انجام دهید و همچنین مناسب محل های پر رفت و آمد می باشد.

 

انواع طرح های فرش ماشینی :

  1. طرح جنت

  2. طرح عرفان

  3. طرح ثریا

ویژگی های فرش سجاده ای  درجه یک:

  1. استفاده از نخ های هیت ست شده که کیفیت بسیار بالایی دارند و کمتر پرز می دهند و زیر دست قالی ها یکسان و یکنواخت به نظر می رسند.

  2. نقشه های مورد استفاده مناسب و اندازه باشد.

  3. ابعاد استاندارد داشته باشد.

  4. چسب آهار مورد استفاده در فرش سجاده ای باید به اندازه باشد.

  5. جای تیغ خوردگی روی فرش نباشد.

  6. نخ های خاب کسری یا اضافه نداشته باشد.

مواردی زیر دراثر تنظیم اشتباه دستگاه پیش می آید.

  1. زیر فرش آثاری از قلاب خوردگی نباشد.

  2. جای خالی روی فرش سجاده ای  نباید دیده شود که این عارضه در اثر پاره شدن نخ خاب بوجود می آید.