توصیه های برای شستشوی فرش دستباف:

04 مهر 1398

هنگامی که الیاف و پرزهای فرش به یک دیگر چسبیده شده و پرزها حالت نرمی اولیه خود را از دست داده و یا آلودگی کلی پیدا کرد باید آن را شستشو نمود. معمولاً هر دو تا سه سال یک بار بسته به محلی که فرش در آن پهن شده و میزان رفت و آمد برروی آن باید آن را شستشو داد. هرگاه با تکان دادن گوشه ای از فرش ذرات گرد و خاک و الیاف شکسته شده پشم از آن بیرون آمد می توان گفت که زمان شستشوی آن فرا رسیده است.

توصیه های برای شستشوی فرش دستباف:

توصیه های برای شستشوی فرش دستباف:

شما هر چقدر هم در نگهداری فرش خود کوشا باشید، باز هم نمی‌توانید از کثیف شدن آن جلوگیری کنید (شاید شما جز آن دسته افرادی باشید که خودتان را از دیدن فرش دستبافتان بدون روانداز محروم کنید) .اما می‌توانید از مواد شوینده طبیعی استفاده کرده هم سلامت فرش خود را تضمین کنید و هم اینکه از پهن بودن فرش دستباف خود و کثیف شدن آن نگران نباشید .

هنگامی‌که الیاف و پرزهای فرش به یکدیگر چسبیده شده و پرزها حالت نرمی اولیه خود را از دست داد و یا آلودگی کلی پیدا کرد باید آن را شستشو نمود. معمولاً هر دو تا سه سال یک بار بسته به محلی که فرش در آن پهن شده و باتوجه به میزان رفت و آمد بر روی آن، باید سجاده فرش را شستشو داد. هرگاه با تکان دادن گوشه‌ای از فرش ذرات گرد و خاک و الیاف شکسته شده پشم از آن بیرون آمد می‌ توان گفت که زمان شستشوی آن فرا رسیده است.

برای دوام و ماندگاری بیشتر فرش توصیه می‌شود که فرش خود را کمتر شستشو دهید مثلا اگر در اثر آلودگی هوا فرش سیاه و کثیف شد می‌توانید به جای شستن فرش از مواد شوینده دست سازی نظیر ترکیب جوش شیرین با یکی از سه گزینه آب اکسیژنه، سرکه و یا آب استفاده کنید.

مقاله مرتبطبهترین شوینده ها برای فرش و سجاده فرش

اما اگر قرار است فرشتان را با شامپو فرش بشویید (که ما توصیه نمی‌کنیم) و از مواد دست‌سازی که در بالا ذکر شد استفاده نکنید بهتر است با نحوه صحیح شستشو فرش با شامپو فرش را یاد بگیرید:

در یک ظرف، مقداری آب و شامپو فرش ریخته و هم می‌زنیم تا شامپو کف کند. سپس با استفاده از کیسه برنج که از جنس PP سفید است، کف روی ظرف (ناشی از مخلوط آب با شامپو فرش) را برداشته و با آن سطح فرش را از بالا به پائین در جهت خاب فرش روشویی کنید.

و برای اینکه ماده شوینده به مغز فرش نفوذ نکند از پارچه سفید جهت پاک کردن مواد شوینده از روی فرش استفاده کنید.

روش پاک کردن لکه های فرش

با استفاده از مواد پیشنهادی زیر، دیگر نگران تمیز کردن لکه ها یا مواد ریخته شده روی فرش نباشید.

1. جوش شیرین

کمتر چیزیست که نتوان با جوش شیرین و سرکه تمیز کرد. خوشبختانه لکه های فرش هم از این امر مستثنی نیستند. فقط کافیست پودر جوش شیرین را روی لکه فرش بریزید و سرکه سفید را اضافه کنید. بعد از تمام شدن کف حاصل، یک دستمال را که قدرت جذب بالایی دارد، روی فرش بکشید تا سرکه را جذب کند، بگذارید این قسمت خشک شود. با جاروبرقی باقی مانده جوش شیرین را جمع کنید. برای لکه های بزرگ‌تر از جوش شیرین به تنهایی استفاده کنید. آن را روی فرش بپاشید و حداقل بعد از نیم ساعت جاروبرقی بزنید.

2. نمک

مخلوط سرکه و نمک نیز از بین برنده لکه فرش است. این دو ماده را به صورت خمیر درآورید و روی لکه بریزید، بگذارید تا جذب شوند. دستمال مرطوب را روی محل مورد نظر بمالید. بعد از خشک شدن جاروبرقی بکشید.

3. بخار

آب را داخل دستگاه بخارشور بریزید. کاتالوگ دستگاه را با دقت بخوانید در صورت اجازه استفاده از مواد شیمیایی، بهتر است به جای آن از مخلوط آب و سرکه استفاده کنید.

4. پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن تمیزکننده فوق العاده ای به خصوص برای لکه های پروتئین و خون است. با ریختن این ماده روی فرش، شاهد از بین رفتن لکه خواهید بود. روی محل مورد نظر آب یا سرکه سفید بمالید.

5.  استفاده از زمین شور

با استفاده از زمین شور هم می‌توانید فرش را تمیز کنید. دو پیمانه جوش شیرین را با یک چهارم پیمانه بوره یا تکه‌های صابون مخلوط کنید. به این مواد 10-20 قطره اسانس معطر دلخواه اضافه کنید. معمولا از اسطوخودوس یا لیمو استفاده می‌شود. مواد را خوب به هم بزنید و با اسپری روی فرش بپاشید. در مرحله بعد یک چهارم پیمانه آب گرم را با یک پیمانه سرکه سفید مخلوط کنید. زمین شور اسفنجی را به مخلوط سرکه سفید و آب آغشته کنید و روی مواد ریخته شده قبلی بکشید. بگذارید فرش حداقل یک ساعت خشک شود سپس جاروبرقی بکشید.

6. پودر ذرت

چه باور کنید یا نه، پودر ذرت هم به تمیز کردن فرش شما کمک می‌کند. یک پیمانه از آن را با یک پیمانه بوره و یک دوم پیمانه جوش شیرین مخلوط کنید و روی فرش بپاشید. با کشیدن یک پارچه مرطوب یا زمین شور اسفنجی روی فرش آن را تمیز کنید. بعد از خشک شدن جاروبرقی بزنید.

سطحی که فرش را روی آن پهن می کنید چه ویژگی باید داشته باشد؟

  1. صاف و خشک و عاری از گرد و غبار باشد،اگر سطح گچی، خاکی یا آهکی باشد بدلیل قلیایی بودن این مواد باعث تجزیه پشم و ابریشم می شود.
  2. از قرار دادن اشیاء سنگین مانند مبلمان روی فرش خودداری کنید. چون در اثر زمان این امر موجب فشرده شدن و از بین رفتن فرش می‌شود و اگر چنانچه مجبور به این کار شدید حداقل ماهی یک بار محل پایه مبل را تغییر دهید.
  3. در صورت تردد زیاد روی ریشه‌های فرش برای حفظ آن از آسیب دیدگی بهتر است ریشه ها را با پارچه پنبه ای لفافه دوزی کنید.
  4. از مواد سفید کننده برای تمیز کردن فرش استفاده نکنید چون باعث پوسیدگی زود هنگام آن می‌شود.
  5. از جاروبرقی برس‌دار یا جارو دستی برای تمیز کردن فرش دستباف استفاده کنید. اگر از جارو برقی استفاده می‌کنید در حین جارو کشیدن مراقب ریشه های فرش باشید که برس جارو برقی باعث آسیب به ریشه های فرش نشود.