سایز و رنگ مناسب فرش برای دکوراسیون

05 شهریور 1397

در دکوراسیون خانه های ایرانی استفاده از فرش مناسب دارای اهمیتی بسیار بالایی می باشد که انتخاب درست فرش می تواند تناسب و زیبایی فوق العاده ای را به خانه و دکوراسیون ارائه کند. از نکات مهم در انتخاب یک فرش مناسب در دکوراسیون ، انتخاب یک فرش با سایز و رنگبندی مناسب نسبت به دکوراسیون و مبلمان خانه می باشد که در این مقاله به نحوه انتخاب درست سایز و رنگ مناسب فرش برای دکوراسیون می پردازیم تا شما با رعایت این نکات بتوانید بهترین فرش را چه از لحاظ رنگ و چه از لحاظ سایز برای دکوراسیون خانه انتخاب نمایید. ضمناً برای فرش ماشینی و فرش دست بافت تفاوتی برای انتخاب در سایز آن وجود ندارد .

سایز و رنگ مناسب فرش برای دکوراسیون

در دکوراسیون خانه های ایرانی استفاده از فرش مناسب دارای اهمیتی بسیار بالایی می باشد که انتخاب درست فرش می تواند تناسب و زیبایی فوق العاده ای را به خانه و دکوراسیون ارائه کند. از نکات مهم در انتخاب یکفرش مناسب در دکوراسیون ، انتخاب یک فرش با سایز و رنگبندی مناسب نسبت به دکوراسیون و مبلمان خانه می باشد که در این مقاله به نحوه انتخاب درست سایز و رنگ مناسب فرش برای دکوراسیون می پردازیم تا شما با رعایت این نکات بتوانید بهترین فرش را چه از لحاظ رنگ و چه از لحاظ سایز برای دکوراسیون خانه انتخاب نمایید. ضمناً برای فرش ماشینی و فرش دست بافت تفاوتی برای انتخاب در سایز آن وجود ندارد .

 

نکات در انتخاب سایز مناسب فرش در دکوراسیون :

همانطور که می دانید از نکات مهم در انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون سایزبندی فرش و مقدار اشغال کردنمساحت فرش در محیط قرارگیری فرش می باشد ، که این مورد در اکثر موارد توسط مردم با اشتباه همراه بوده و بسیاری از افراد ، فرش را خریداری کرده و بعد از خرید فرش مشاهده می کنند سایز فرش بسیار بزرگ و نامناسب است و مشاهده می شود که آنها خرید ناموفق فرش را داشته اند و حال به دنبال خرید موفق فرش با سایز مناسب دکوراسیون خانه خواهند بود. انتخاب سایز فرش برای انواع پذیرایی ها ، اتاق خواب و همچنین میز غذا خوری متفاوت است که در ادامه به آن می پردازیم.

 

سایز مناسب فرش در دکوراسیون پذیرایی :

محیط های پذیرایی به چهار دسته تقسیم می شوند که انتخاب فرش مناسب در اندازه و سایز مناسبی برای هر محیط متفاوت می باشد. اندازه های مختلف محیط پذیرایی شامل کوچک ، بزرگ ، گسترده و محیط بزرگ می باشد که به بررسی تک تک آنها می پردایم.

 

1. فرش مناسب پذیرایی خانه با محیط کوچک تا متوسط :

برای پذیرای با محیط های کوچک تا متوسط ، انتخاب فرش با سایز بزرگ که دارای رنگ متناسب با مبل می باشد انتخابی صحیح برای دکوراسیون منزلتان خواهد بود. البته باید اشاره داشت که بزرگی فرش نباید زیاد و بیش از حد باشد و باید انتخاب سایز فرش به گونه ای باشد که کمی از صندلی و همچنین پشت کاناپه در قسمت بیرونی از لبه ی فرش قرار داده بشود . توجه داشته باشید از اشتباهات رایج انتخاب فرش در اندازه اتاق یا محیط مورد نظر می باشد که برای درک بهتر آن می توان با یک مثال بیان داشت که یک فرش 24 متری در یک اتاق با مساحت 24 متر انتخابی کاملا اشتباه است ، زیرا سایزبندی فرش و مساحت اتاق یکی می باشد. البته بر روی فرش می توان وسایل دکوری مانند : مجسمه ، میز تلویزیون و همچنین گلدان ها را قرار داد .

 

2. سایز مناسب فرش در محیط های بزرگ خانه :

در محیط های بزرگ نیز مانند محیط پذیرایی کوچک ، استفاده از فرش بزرگ  (البته نه بسیار بزرگ) ، انتخابی مناسب و صحیح خواهد بود. درمحیط های بزرگ خانه سایز فرش خریداری شده باید به گونه ای باشد که پایه ی جلویی مبل که لبه های آن می باشد بر روی لبه فرش قرار بگیرد. قرار گرفتن لبه پایه جلویی مبل بر روی لبه فرش باعث می شود که بین فرش و مبل یک پیوند ایجاد شود و از جابجا شدن فرش و گیر کردن پا به لبه فرش نیز جلوگیری شود و از همه مهمتر فرش قرار داده شده ، زیبایی فوق العاده ای را نیز می تواند به دکوراسیون خانه بدهد .

 

3. سایزبندی مناسب فرش در پذیرایی با محیط بزرگ :

در محیط های پذیرایی در اندازه بزرگ بهتر است فرشی در سایزبندی بزرگ انتخاب شود ، سایز فرش باید به صورتی باشد که مبلمان خانه به صورت کامل بر روی فرش قرار داده شود. البته باید فرش به گونه ای انتخاب شود که جای راه رفتن در قسمت های بیرونی آن نیز قرار داده شده باشد. پس فرش در محیط پذیرایی بزرگ خانه نباید در اندازه اتاق انتخاب شود و باید دارای اندازه ای مناسب جهت قرار دادن مبل ها بر روی آن به همراه جای راه رفتن مناسب در خارج از فرش باشد.

 

4. پذیرایی گسترده و دراز خانه :

در خانه هایی که دارای پذیرایی گسترده و دراز می باشند ، فرشی که بتواند طول همه کاناپه را به همراه قسمتی اضافی در خود قرار بدهد ، بهترین سایز در انتخاب فرش برای شما خواهد بود. در ادامه هم باید بیان داشت ، توجه داشته باشید که باید فرش زیر کاناپه قرار داده بشود .

 

سایزبندی مناسب فرش اتاق خواب :

اتاق خواب ها به دو دسته اتاق خواب اصلی که عموما برای زن و شوهر بوده و اتاق بچه که برای برای کودک یا نوزاد می باشد تقسیم می شود ، که انتخاب سایز فرش نیز در این دو دسته اتاق خواب نیز متفاوت می باشد.

 

1- اتاق خواب اصلی :

برای انتخاب و خرید فرش مناسب برای اتاق خواب اصلی ، فرش باید از سمت جلوی پاتختی آغاز شده و فرش حداقل تا پنجاه سانتی متر تا خارج از تخت ادامه پیدا کند که شما می توانید با توجه به اندازه تختی که دارید فرش مناسب را برای اتاق خواب اصلی منزلتان انتخاب نمایید.

 

2- سایزبندی مناسب فرش اتاق خواب نوزاد :

برای انتخاب و خرید فرش اتاق خواب نوزاد با سایزبندی مناسب بهتر است که از یک فرش کوچک گرد استفاده شود و قرار دادن فرش نیز به گونه ای باشد که فرش یک نقطه اصلی را در اتاق ایجاد نماید و چیدمان وسایلی مانند تخت و کمد در کنار آن باشد.

 

سایزبندی فرش مناسب برای اتاق غذاخوری :

در انتخاب فرش مناسب در اتاق غذا خوری باید این نکته مهم را در نظر داشته باشیم که میز و همچنین صندلی باید به گونه ای بر روی فرش قرار داده بشود که دارای فضای مناسب و کافی ای برای هنگام نشستن بر روی صندلی که از داخل میز خارج خواهد شد باشد. برای راحتر کردن این موضوع و انتخاب سایز مناسب فرش برای اتاق غذا خوری شما می توانید صندلی ها را داخل میز قرار داده و فرشی که دارای سایز حداقل پنجاه سانتی متر بیشتر از پیرامون پایه های عقبی صندلی های غذا خوریتان باشد را انتخاب کرده و خریداری فرش مورد نظرتان را انجام دهید.

 

نکات در انتخاب رنگبندی فرش با مبلمان در دکوراسیون :

 

از دیگر موارد مهم در انتخاب فرش برای دکوراسیون زیبا ، انتخاب فرش با رنگبندی مناسب می باشد که برایانتخاب فرش با رنگ مناسب ، بهتر است که فرش مورد انتخاب ما دارای رنگی تیره تر نسبت به رنگ دکوراسیون و رنگ مبل های منزل داشته باشد . اگر شما برای دکوراسیون منزل خود قصد دارید از دو رنگ برای مبلمان و فرش استفاده کنید باز هم باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که فرش مورد انتخاب شما باید دارای رنگی تیره تری نسب به مبلمان باشد که در ادامه نیز به انتخاب تناسب رنگ فرش و مبل می پردازیم.

 

رنگ مناسب فرش برای مبل بنفش رنگ :

 

رنگ بنفش در مبل دارای زیبایی فوق العاده ای بوده و رنگی سلطنتی در رنگبندی مبل ها می باشد. برایانتخاب رنگ فرش مناسب در دکوراسیون و داشتن ست رنگ فرش و مبل که در این توضیح دارای مبل های بنفش رنگ هستیم ، می توان از دو رنگ اصلی یاسی و کرم استفاده کرد که البته فرش نیز باید دارای طرحی ساده باشد که بتواند زیبایی مورد نظر شما را به دکوراسیون خانه نمایش بدهد. پس نتیجه میگیریم برای مبلمان رنگ بنفش بهتر است از فرش طرح ساده با دو رنگبندی کرم و یاسی استفاده شود.

 

رنگ مناسب فرش با مبل رنگ شاد :

در انتخاب رنگ فرش مناسب برای مبلمان با رنگبندی شاد ، ما باید کوچک و یا بزرگ بودن محیط خانه را مورد نظر قرار می دهیم. درصورتی که بخواهیم فرش مناسب برای خانه کوچک و مبلمان رنگ شاد را انتخاب کنیم ، بهترین گزینه برای ما انتخاب فرشی با رنگ روشن ، مثل خاکستری روشن خواهد بود که در این رنگبندی فرش علاوه بر اینکه محیط به صورت بازتر و بزرگتر دیده میشود ، باعث میگردد دکوراسیون خانه نیز زیبایی فوق العاده ای را به خود بگیرد.

 

در صورتی که بخواهیم فرش مناسب برای خانه بزرگ با مبلمان رنگ شاد را انتخاب کنیم و خانه مورد نظر دارای نور مناسب و دیوار هایی با رنگ سفید باشد ، بهترین انتخاب برای ما رنگی خواهد بود که در مبل ها به کار رفته شده باشد و یا رنگ مکملی که در مبلها استفاده شده است نیز انتخابی بسیار عالی برای رنگ فرش و داشتن دکوراسیونی زیبا خواهد بود.

 

رنگ مناسب فرش برای مبل سبز و زرد رنگ :

برای مبل سبز و زرد رنگ فرشی که داری رنگی خنثی می باشد بهترین انتخاب خواهد بود که از جمله رنگ های خنثی برای فرش رنگ بژ ، بلوطی و همچنین کرم می باشد. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که بهتر استفرشی که انتخاب می کنید دارای طرحی ساده نیز باشد.

 

رنگ مناسب فرش برای مبل کرم رنگ :

برای انتخاب یک فرش مناسب داشتن مبلمان کرم بسیار عالی خواهد بود زیراکه رنگ کرم مبل برای فرشانتخاب های بسیار زیادی را برای ما فراهم می سازد و می توان گفت اگر مبلمان کرم داشته باشیم انخابات ما در رنگ فرش بسیار بالا خواهد بود. پس اگر هنوز مبل منزلتان را هنوز انتخاب نکرده اید برای داشتن انتخاب های زیاد فرش ، مبل کرم رنگ ساده انتخابی بسیار عالی برای شما خواهد بود. در صورتی که در دکوراسیون خانه با مبل های کرم از کفپوش های ساده استفاده شده باشد انتخاب مناسب برای ما فرش ایرانی به همراه رنگ شاد خواهد بود و در صورتی که کفپوش ها دارای طرح بر روی آن باشد ، انتخاب فرش با رنگ شاد مانند طوسی ، بلوطی ، کرم ، بژ و دیگر رنگ ها که دارای طرحی خلوت نیز باشد فرش مناسب برای دکوراسون منزلتان خواهد بود.