فرش ابریشم یا اکریلیک؟!!

24 آبان 1396

مادراینجاچند مورد از ویژگی های هردو فرش را ب طور تیتروار وخلاصه مثال میزنیم که تردیدشمامشتریان خوش سلیقه درخریدفرش اکریلیک رابرطرف نموده،وبتوانیدباخیالی آسوده فرش اکریلیک خریداری کنید:

فرش ابریشم یا اکریلیک؟!!

هر کدام از اين دو الياف مزايا و معايبي دارند که لازم است قبل از خريد فرش ماشيني مورد بررسي واقع شوند.

يکي از مشکلات عمده ي فرش ماشيني پرزدهي آن است، به همين دليل الياف آکريليک براي افراد داراي حساسيت و آلرژي مناسب نيست. همچنين به گفته ي عده اي از طرفداران محيط زيست پرزهاي اين الياف به طبيعت صدمه مي زنند. در نتيجه فرش بافته شده با الياف پلي استر يا ابريشم مصنوعي به دليل عدم پرزدهي فرش براي افراد حساس مناسب تر است. همچنين الياف پلي استر به دليل ارزاني و رنگ پذيري بهتر، بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد و همين امر به توليد فرش هاي با تنوع رنگ و طرح بالاتر منجر مي شود. از سويي ديگر جذب رطوبت الياف پلي استر حدود 0.5 درصد است و الياف آکريليک بين 1 تا 3 درصد. همچنين چگالي نخ پلي استر از آکريليک کمي بيشتر است. و نکته ي ديگر اين است که الياف پلي استر در اثر سوختن و مشتعل شدن همانند کاغذ، بخار آب و گاز دي اکسيد کربن آزاد مي کند اما الياف آکريليک بخار سمي سيانيد. به همين دلايل ميزان توليد سرانه ي الياف پلي استر رو به افزايش است و در مقابل آن کارخانجات توليد الياف آکريليک با نرخ توليد رو به  کاهشي دارند.

ثبات شستشوي رنگي هر دو نخ يکسان است اما در برابر مزاياي نخ پلي استر، اين الياف نسبت به شوينده هاي کلردار حساسيت بيشتري دارد، يا مي توان گفت نخ آکريليک نسبت به شستشو با مواد کلردار مقاوم تر است. به همين دليل بهتر است قبل از خريد به منظور دانستن ميزان حساسيت تار و پود فرش نسبت به اين مواد از جنس نخ بافته شده در آن کاملا آگاه شد. همچنين الياف پلي استر نسبت به الياف آکريليک طول عمر کمتري دارد، بنابراين بهتر است از فرش بافته شده با ابريشم مصنوعي در محيط هاي پررفت و آمد و جلوي ورودي ها استفاده نکرد.

در هر حال ميزان تقاضاي فرش ماشيني به دليل قيمت ارزان تر و تنوع طرح و رنگ از فرش دستبافت پيشي گرفته است و هر روز به تعداد کارخانجات و توليدات آن افزوده مي شود. اما بايد به خاطر داشت که ملاک انتخاب فرش تنها طرح و رنگ نمي باشد و فاکتورهاي زيادي وجود دارند که توجه به آن ها به انتخابي بهتر منجر خواهد شد.