همه چیز درباره فرش ماشینی کاشان

06 اردیبهشت 1397

از جمله شهر های نخست ایران که به فرش ماشینی روی آورد شهر کاشان بوده که توانست با استفاده از دانش با ارزش و صنعت حرفه ای به تولید فرش با کیفیت کاشان ، که هم اکنون نام فرش ماشینی کاشان را به خود گرفته است بپردازد. از فرش های بسیار محبوب شهر کاشان ، فرش ماشینی کاشان 700 شانه و همچنین فرش ماشینی کاشان 1200 شانه می باشد. بعد از گذشت چندین دهه شهر کاشان توانسته است دارای شرکت های کارخانه فرش ماشینی با کیفیت عالی و فرش های درجه یک ماشینی کاشان باشد. گفتن این نکته در این جا نیز مناسب است که بدانید فرش ماشینی کاشان توانسته است در یونسکو ( سازمان علمی ، فرهنگی تربیتی ملل متحد ) با شماره 00383 ثبت بگردد.

همه چیز درباره فرش ماشینی کاشان

از جمله شهر های نخست ایران که به فرش ماشینی  روی آورد شهر کاشان بوده که توانست با استفاده از دانش با ارزش و صنعت حرفه ای به تولید فرش با کیفیت کاشان ، که هم اکنون نام فرش ماشینی کاشان را به خود گرفته است بپردازد. از فرش های بسیار محبوب شهر کاشان ، فرش ماشینی کاشان 700 شانه و همچنین فرش ماشینی کاشان 1200 شانه می باشد. بعد از گذشت چندین دهه شهر کاشان توانسته است دارای شرکت هایکارخانه فرش ماشینی با کیفیت عالی و فرش های درجه یک ماشینی کاشان باشد. گفتن این نکته در این جا نیز مناسب است که بدانید فرش ماشینی کاشان توانسته است در یونسکو ( سازمان علمی ، فرهنگی تربیتی ملل متحد ) با شماره 00383 ثبت بگردد.

مقاله ای مشابه با موضوع مورد نظر را دنبال کنید: درباره فرش ماشینی کاشان


تاریخچه فرش ماشینی کاشان :
نخستین کارخانه صنعتی فرش کاشان در سال 1313 برای ریسندگی ایجاد شد و در سال های بعدی کارخانه های صنعتی زیادی برای تولید فرش در شهر کاشان توسعه پیدا کردند. فرش ماشینی کاشان را می توان ،پایتخت فرش ماشینی ایران نیز دانست. زیراکه شهر کاشان به همراه آران و بیدگل بیشتر از هفصد مرکز و کارخانه آماده به کار برای تولید فرش را دارا می باشد که این مقدار به صورت فوق العاده ای برای یک شهر می باشد.
ویژگی های فرش کاشان :
فرش کاشان از محبوبترین فرش های امروز برای خانه های ایرانی می باشد و این فرش دارای ویژگی های متعددی نیز می باشد که از این ویژگی های به کار رفته در فرشهای ماشینی کاشان ، می توان به داشتن حاشیه سرمه ای و همچنین زمینه لاکی بر روی قالی ماشینی کاشان ، دارا بودن ترنج به شکل لوزی که به مایل به بیضی می باشد بر روی فرش ، دارا بودن رچ شمار بر روی قالی کاشان که بین 30 تا 45 رچ می باشد ، دارا بودن طرح لچک و گلدارن بر روی فرش و همچنین 8 رنگ و 10 رنگ بودن فرش های 700 شانه کاشان و فرش 1000 شانه کاشان و فرش 1200 شانه کاشان اشاره داشت.
طرح های عمومی فرش ماشینی کاشان :
در بیشتر فرش های ماشینی کاشان از ترکیب شکل ها و نقش های تزئینی استفاده شده است که نحوه طرح بر روی فرش نیز به این صورت است که قالی ماشینی کاشان از دو قسمت ترنج مرکزی و لچک ها که مرتبط با آن می باشد درست شده است.ترنج مرکزی فرش ماشینی کاشان نیز مانند دیگر فرش های ایرانی در رسوم دارای چندین ترنج که متحدالمرکز است بوده و ترنج میانه آن هم با طرح زیبایی به صورت شاخه شاخه شده و یا چلیپای ستاره ای طرحی گردیده است. حاشیه فرش های کاشان دارای نقش های بزرگی است که مانند دو برگ در دو سمت شاخه و چهار نوع کوچکتر همان نوع است. در زمینه فرش کاشان از رشته های نرم و ساقه های باریک با نقش هایی از جمله گل نیلوفر ، گیاهان سبز ، گیاهان خرمی ، گل سرخ ، برگ نوک تیز و برگ خرما با حالتی زیبا و هندسی بر روی فرش استفاده گردیده شده است.
ابعاد قالی ماشینی کاشان :
فرش های ماشینی کاشان دارای ابعاد مختلفی می باشد که در اینجا به بررسی بررسی ابعاد متوسط و بزرگ قالی های کاشان میپردازیم (برای ابعاد سجاده ای فرش کاشان دارای نقش تزئینی است که توضیحات آر را در قسمت قبل دادیم ). فرش های ماشینی کاشان که عموماً ، فرش 700 شانه ، فرش 1000 شانه و فرش 1200 شانه می باشند ، دارای ابعاد بزرگ و متوسطی هستند که طرح آن در اکثر موارد بدون ترنج بوده و به جای استفاده از ترنج در فرش های بزرگ و فرش های متوسط ماشینی کاشان از طرح های اسلیمی استفاده شده است که در همه زمینه فرش نقش آن طرح گرفته شده است.
فرش ماشینی ابریشم کاشان :
در طرح فرش ابریشم کاشان که از محصولات جدید فرش شهر کاشان می باشد ، از تعدادی تصویر که به همراه پایبندی به سنت ها می باشد استفاده و طراحی گردیده شده است. در قالی ابریشم کاشان در بیشتر مواقع از تصویر هایی همانند گیاهان ، حیوانات چهار پا ، درخت ، موجودات افسانه ای و اسطوره ای استفاده گردیده شده است. از دیگر موارد استفاده شده در طرح های فرش ماشینی ابریشم کاشان نیز می توان به طرح های اژدهای پرنده ، سوارکاری و شکار و درخت سخنگو اشاره داشت.
رنگ فرش ماشینی کاشان :
فرش کاشان دارای نقش ها و رنگ های متفاوتی می باشد ، به طور مثال در قالی کاشان که از زمینه عاجی بر خوردار است ، در بیشتر موارد از رنگ های عاجی ، سیاه ، قهوه ای ، خاکستری و یا توتونی استفاده شده است. و یا مثلا در فرش کاشان که از طرح مستوفی استفاده شده می باشد ، برای رنگ آن از دو رنگ قرمز و آبی استفاده می شود که این طرح بر روی قالی های کاشان باعث ایجاد تیرگی در رنگ آن خواهد شد.
پنج رنگ اصلی فرش های کاشان :
فرش های کاشان که دارای موفقیت بسیار بالایی نیز در بازار و از لحاظ کیفیت دارا می باشند شامل پنج عنصر اصلی هستند ، که از عناصر اصلی آن می توان به رنگ مله ای ( این رنگ از نارنجی و مقدار خیلی کمی رنگ زرد به دست می آید) ، رنگ شکری به رنگ کرم و رنگ صورتی پر رنگ ( دوغی نیز گفته می شود ) می شوند. عصر رنگ پنج فرش کاشان نیز رنگ چهره ای است که صورتی کمرنگ می باشد.